انواع ممبرین‌های خانگی، نیمه صنعتی و صنعتی

فیوز خراب دستگاه تصفیه آب

مطالب اخیر

ممبرین‌ها یا ممبران‌ها، از اجزای کلیدی در سیستم‌های تصفیه آب هستند که وظیفه جداسازی و حذف آلاینده‌ها و ذرات معلق را بر عهده دارند. این فناوری پیشرفته در سه دسته اصلی خانگی، نیمه صنعتی و صنعتی طبقه‌بندی می‌شود که هر کدام بسته به نیاز و حجم آب مصرفی، طراحی و کارایی متفاوتی دارند. ممبرین‌های خانگی معمولاً در دستگاه‌ تصفیه آب خانگی استفاده می‌شوند و توانایی حذف ذرات و آلودگی‌های ریز را دارند. ممبرین‌های نیمه صنعتی برای کاربردهای گسترده‌تر مانند رستوران‌ها و ساختمان‌های تجاری کوچک طراحی شده‌اند و ممبرین‌های صنعتی در مقیاس بزرگ برای تصفیه آب در صنایع مختلف به کار می‌روند. در این مقاله از شرکت فرآیند آب پارس (FAP) به بررسی ویژگی‌ها، کاربردها و تفاوت‌های هر یک از این انواع ممبرین‌ها پرداخته می‌شود تا بتوانید انتخاب مناسبی برای نیازهای خاص خود داشته باشید.

 ممبرین و کاربرد آن در صنعت تصفیه آب

در معرفی فیلتر ممبران، لازم است ابتدا با اصطلاحاتی از قبیل غشا آشنا شوید. غشا به نوعی ورقه یا صفحه گفته میشود که مانند سلول‌های بدن انسان، اجازه ورود برخی از مواد و ذرات را داده و به برخی چنین اجازه‌ای داده نمیشود.

ممبران یا ممبرین چیست؟

ممبران نوعی فیلتر می‌باشد که از چندین غشا یا ورقه‌های فیلم تشکیل شده است و با قرار گرفتن در اطراف لوله‌ای پلاستیکی، تنها اجازه عبور آب خالص را می‌دهند. به عبارت دیگر، نوعی فیلتر تصفیه آب می‌باشد که از غشای نیمه تراوا تشکیل شده و ذراتی از قبیل آلاینده‌های شیمیایی، بیولوژیکی و فیزیکی نمی‌توانند از منافذ موجود بر روی آن عبور کنند.

فیلتر ممبران یکی از اجزای اصلی در تصفیه آب به روش اسمز معکوس و اولترافیلتراسیون می‌باشد و قادر به حذف ذرات به اندازه 0. 001 میکرون را دارا می‌باشند. این نوع فیلتر در تصفیه آب کارخانجات و تصفیه خانه‌های بزرگ و صنعتی کاربرد گسترده‌ای دارد.

فیلتر ممبرین در دستگاه‌های تصفیه آب خانگی

این نوع ممبرین در مرحله چهارم دستگاه های تصفیه آب خانگی و سیستم اسمز معکوس قرار دارد. ممبرین‌های ۵۰ گالنی و ۷۵ گالنی جهت مصارف خانگی در کارخانه‌ها تولید می‌شوند که به این معنی است که یک ممبرین ۵۰ گالنی توانایی تصفیه ۵۰ گالن آب در ۲۴ ساعت را دارد.

ممبرین‌های ۵۰ گالنی دارای یازده لایه شیت هستند، در حالی که ممبرین‌های ۷۵ گالنی دارای سیزده لایه می‌باشند. لازم به ذکر است که طول شیت ممبرین‌ها به دو شکل، یعنی فیلمتک شیت (کوتاهتر) و نرمال شیت (بلندتر) تقسیم می‌شود.

نکات مهم درباره سطح TDS آب

نکته مهم: در مناطقی که سطح TDS آب بالاست، دو مورد باید مورد توجه قرار گیرد:

  • استفاده از محدودکننده‌هایی با مقادیر ۴۰۰، ۴۲۰ یا ۴۵۰ تاکید شود.
  • از ممبرین‌هایی با درصد ریجکشن بالا، به عنوان مثال ۹۸٪، استفاده شود.

در مناطقی که سطح TDS آب تا ۱۵۰۰ppm است، ممبرین با ریجکشن ۹۵٪ کافی است. اما در مناطقی که سطح TDS آب بیش از این مقدار است، بهتر است از ممبرین با ریجکشن ۹۸٪ استفاده شود. این اقدامات بهبود کیفیت آب و انطباق با شرایط محیطی موجود را تضمین می‌کند.

در مناطقی که سطح TDS آب زیر ۶۰۰ است، می‌توان از محدودکننده‌هایی با مقدار ۳۰۰ استفاده کرد. این اعداد نشان‌دهنده توانایی عبور ۳۰۰ سی سی آب در هر دقیقه است. بنابراین، هر چه مقدار محدودکننده کمتر باشد، دورریز آب کمتر و کارایی تصفیه بیشتر خواهد بود. اما باید توجه داشت که در صورتی که محاسبات دقیق انجام نشود و TDS در نظر گرفته نشود، ممکن است منجر به آسیب زودهنگام به ممبرین شود.

در ممبرین‌های نسل جدید، میزان دورریز آب کاهش یافته است؛ زیرا طراحی و ساختار شیت به گونه‌ای است که دورریز آب در آنها کمتر از ممبرین‌های معمولی است، حتی بدون نیاز به محدودکننده. این پیشرفت‌ها باعث بهبود کارایی و عمر مفید ممبرین‌ها می‌شود.

 

فیلتر ممبرین‌های نیمه صنعتی

ممبرین‌های نیمه صنعتی با ظرفیت‌های ۱۰۰، ۲۰۰، ۳۰۰ و ۴۰۰ گالنی تولید می‌شوند. هنگامی که گفته میشود ممبرانی 100 گالنی است بدین معناست که این ممبرین میتواند به میزان 100 گالن آب را در شبانه روز تصفیه کند. معمولا ممبرین‌های ۱۰۰ و ۴۰۰ گالنی نسبت به سایرین بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند و در نتیجه در بازار آنها را به راحتی می‌توان یافت.

در دستگاه‌های نیمه صنعتی، یک نکته حیاتی که بسیار مورد اهمیت است این است که پمپ دستگاه با ممبرین و TDS آب ورودی همخوانی داشته باشد تا کارایی ممبرین به حداکثر برسد و خرابی آن به حداقل ممکن کاهش یابد. البته امکان ارتقاء دستگاه‌های تصفیه آب نیمه صنعتی نیز وجود دارد؛ به عنوان مثال، دو ممبرین ۴۰۰ گالنی می‌توانند دستگاه را به یک دستگاه ۸۰۰ گالنی تبدیل کنند، یا سه ممبرین ۴۰۰ گالنی می‌توانند دستگاه را به یک دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی ۱۲۰۰ گالنی ارتقا دهند، که در نهایت می‌توان آن را تا ظرفیت ۲۰۰۰ گالن ارتقا داد.

ممبرین‌های صنعتی ماژول‌های SW و BW

 دسته‌بندی ممبرین‌های نیمه صنعتی:

ممبرین‌های نیمه صنعتی که اصطلاحا به آنها ممبرین‌های دریایی نیز گفته می‌شود به دو نوع ماژول تقسیم می‌شوند: ماژول‌های SW و BW. ماژول‌های SW برای تصفیه آب دریا مناسب هستند و ماژول‌های BW برای آب‌های شور مناسب می‌باشند. این تقسیم‌بندی به صورتی است که تا سطح TDS ۱۰۰۰۰ppm از ممبرین‌های BW استفاده می‌شود و در صورتی که سطح TDS بالاتر از این باشد، از ممبرین‌های SW استفاده می‌شود.

این تقسیم‌بندی به منظور افزایش کارایی و بهره‌وری در تصفیه آب انجام می‌شود تا هر نوع ممبرین بر اساس شرایط محیطی و میزان نمک موجود در آب، بهترین عملکرد را ارائه دهد و بهترین نتایج را در تصفیه آب به دست آورد.

ممبرین‌های خانگی TW

ممبرین‌های خانگی با علامت اختصاری TW که مخفف Tap Water است، برای استفاده از آب شهری طراحی شده‌اند. همچنین، ممبرین‌های BW که مخفف کلمه BRACKISH WATER و ممبرین‌های SW که مخفف کلمه SEA WATER هستند، برای تصفیه آب‌های شور و آب دریا به کار می‌روند. در دستگاه‌های تصفیه آب صنعتی، تناسب پمپ با ممبرین و سطح TDS آب ورودی از اهمیت بسیار بالاتری نسبت به دستگاه‌های نیمه صنعتی و خانگی برخوردار است.

ممبرین‌های صنعتی

ممبرین صنعتی به دو سایز ۴ اینچ و ۸ اینچ تولید می‌شوند و دارای ریجکشن ۹۹. ۹٪ هستند. این ممبرین‌ها با کیفیت بالا و عملکرد بهینه‌ای برای تصفیه آب در شرایط صنعتی و تصفیه آب‌های شور و دریایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

با توجه به اطلاعات ارائه شده، تولید آب توسط ممبرین‌های ۴ اینچ پنج متر مکعب در شبانه روز و تولید ممبرین‌های ۸ اینچ تا بیست و پنج متر مکعب در شبانه روز امکان‌پذیر است. به عبارت دیگر، یک ممبرین هشت اینچ قادر به تولید ۲۵ هزار لیتر آب در شبانه روز است.

بنابراین، برای تولید 10 متر مکعب آب در شبانه روز، می‌توان از دو ممبرین چهار اینچ استفاده کرد. همچنین، برای تولید 75 متر مکعب آب، می‌توان از سه ممبرین ۸ اینچ استفاده کرد. این تناسب و تعداد ممبرین‌ها بستگی به نیاز و ظرفیت تصفیه آب مورد نیاز دستگاه صنعتی دارد.

خرید انواع ممبرین‌های خانگی، صنعتی و نیم صنعتی FAP

شرکت FAP با سابقه‌ای برجسته در زمینه تولید و عرضه انواع ممبرین‌های خانگی، نیمه صنعتی و صنعتی، آماده است تا نیازهای شما را در زمینه تصفیه آب برآورده کند. از ممبرین‌های خانگی با علامت TW که برای آب شهری مناسب هستند، گرفته تا ممبرین‌های نیمه صنعتی و صنعتی با ماژول‌های SW و BW که برای تصفیه آب دریا و آب‌های شور مناسب می‌باشند، شرکت FAP محصولات با کیفیت و عملکرد برتری ارائه می‌دهد.

با تنوع محصولات و توانایی تولید ممبرین‌های با ریجکشن بالا و عملکرد بهینه، شما می‌توانید از تجربه و تخصص شرکت FAP برای تأمین نیازهای تصفیه آب خود بهره ببرید. برای خرید و استفاده از انواع ممبرین‌های خانگی، نیمه صنعتی و صنعتی با کیفیت، ما شما را به مشاوره تخصصی رایگان و خرید از محصولات شرکت FAP دعوت می‌کنیم.

اشتراک گذاری

WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Telegram
پیمایش به بالا