دلایل و پیامد‌های وجود حباب در هوا

دلایل و پیامد‌های وجود حباب در هوا در دستگاه تصفیه آب

مطالب اخیر

یکی از نگرانی‌های استفاده‌کنندگان دستگاه‌های تصفیه آب خانگی (اسمز معکوس) وجود حباب هوا در آب خروجی این دستگاه‌ها می‌باشد. برخی از مصرف‌کنندگان بعد از نصب دستگاه با شرکت مربوطه تماس گرفته و عنوان می‌نمایند آب کدر می‌باشد و برخی نیز عنوان می‌نمایند آب شیری رنگ یا سفید رنگ می‌باشد. این موضوع باوجود انچه که تصور می‌گردد و احساس ناخوشایندی را برای برخی از مصرف‌کنندگان به ارمغان دارد، اما در عمل نشانه‌ی بسیار خوبی است و باید توجه داشت که این کدورت و رنگ، موقت بوده و بعد از چند ثانیه برطرف می‌گردد.

برای بررسی علل وجود سفیدی و ذرات سفید در داخل آب ابتدا بایستی در رابطه با ماهیت کربن اطلاعات مختصری را بررسی کنیم:

کربن اکتیو چیست؟

زغال گیاهانی مانند پوسته نارگیل، هسته هلو و… در کوره‌هایی مخصوص که در خلأ قرار دارند دمای بسیار بالایی را تجربه می‌نمایند و این موضوع باعث می‌شوند بافت داخلی کربن متراکم و اسفنجی شده و در درون خود حفره‌های بسیار زیادی به وجود بیایند و اصطلاحاً هرچه تخلخل کربن بیشتر، آن کربن اکتیوتر می‌باشد. وظیفه کربن اکتیو حذف سموم آلی از آب است.

وجود حباب یا کدری آب دستگاه تصفیه

برای تست یک قاشق کربن اکتیو را در یک لیوان آب بریزید مانند قرص جوشان می‌جوشند، زیرا هوایی که در حفره‌های داخل کربن قرار دارند در زیر آب تمایل به خارج شدن پیدا می‌کنند. هرچه این جوشش بیشتر باشد معمولاً نشان دهنده اکتیو‌تر بودن آن کربن است اما این تست صرفاً برای میزان اکتیو بودن درست و علمی نیست، بلکه با تست عدد یا دین قدرت جذب کربن و میزان اکتیو بودن آن را می‌توان اندازه‌گیری نمود. بنابراین می‌توان این اطمینان را به مصرف‌کننده دستگاه تصفیه آب خانگی داد که آب سپید رنگی که از شیر برداشت دستگاه خارج می‌شود:

  1.  جای نگرانی ندارد و حباب هوا است.
  2.  این حباب‌ها در آب ناپایدار بوده و بعد از چند ثانیه از آب خارج می‌شوند.
  3.  این حباب‌ها در طی دو هفته کم شده و به مرور زمان از بین ‌می‌روند.
  4.  معمولاً به هنگام برداشت از آب دستگاه تصفیه آب خانگی در لیوان اول و دوم این حباب‌ها مشاهده می‌گردند.
  5.  این حباب‌ها یا کدری که روز‌های اول از شیر برداشت دستگاه تصفیه آب خانگی خارج می‌شوند نشانه خوبی است و نشان از این دارد این دستگاه مجهز به فیلتر‌های کربن با کیفیت خوب شده است.


در اینجا توضیحاتی که کارشناسان مربوطه به مشتری اعلام می‌کنند را به عنوان شرح موضوع می‌آوریم:

به آگاهی رساندن این مطلب علاوه بر اینکه بر روی برگه گارانتی درج گردیده است وظیفه کارشناسان نصب می‌باشد اما گاهی مشتریان برای اطمینان خاطر با مرکز تماس گرفته و مشکل مربوط را عنوان می‌نمایند که در پاسخ گفته می‌شود این مشکل جای نگرانی ندارد و به دلیل وجود کربن اکتیو مرغوب می‌باشد و برعکس اگر آب شفاف باشد نشان از این دارد که کربن اکتیو نبوده و کارایی لازم را نخواهد داشت.

حباب‌های هوا چه زمانی از بین ‌می‌روند؟

ما این اطمینان خاطر را می‌دهیم که بین یک تا دو هفته و به مرور زمان مشکل مرتفع شده و آب کاملاً شفاف خواهد شد. این کدورت ماده خاصی نیست و حباب هایی از جنس هوا است؛این حباب ها به دلیل متشکل بودن از هوا و به دلیل نسبت چگالی هوا با آب بسیار ناپایدار هستند که برای مدتی موقت و کوتاه رنگ آب را به سمت سفیدی میل میکنند.

آب سپید رنگی که از شیر برداشت دستگاه تصفیه آب خانگی خارج شده بعد از چند ثانیه با حرکت حباب‌های آن به سمت بالای لیوان از آب خارج می‌گردند وشفافیت جای سفیدی آب را خواهد گرفت.
این نکته را هم بدانید که وقتی حدودا مدت زمان بالای دو ساعت از آب برداشت نشود، فقط در لیوان اول نهایت در لیوان دوم این حباب‌ها را خواهید داشت و باقی آب دستگاه تصفیه آب شفاف خواهد بود، کما اینکه مصرف مدام و پشت سر هم نیز باعث می‌شود این حباب‌ها تشکیل نگردند.
در اخر مجدداً اعلام می‌نماییم این حباب‌ها نهایتاً ظرف دو هفته کم کم و به مرور زمان از بین خواهند رفت.

وجود حباب هنگام استفاده از دستگاه تصفیه آب جدید

در نهایت به این نکته نیز باید اشاره نمود که هنگامی که دستگاه نوع جدید نصب می‌گردد این حباب‌ها را مصرف‌کننده مشاهده می‌نماید و همچنین هنگام تعویض فیلتر نیز تا چند روز اول این حباب‌ها در آب وجود دارند.
در تعویض فیلتر یک، دو و سه که هر ۶ ماه صورت می‌گیرد به دلیل اینکه مرحله دوم کربن اکتیو شنی وجود دارد، این حباب‌ها در آب مشاهده می‌گردند. البته کمتر از زمانی که فیلتر پنج و شش که یکسال یک بار تعویض می‌شوند این اتفاق می‌افتد زیرا با تعویض فیلتر پنج که کربن اکتیو شنی است و در مرحله خروجی قرار دارد میزان حباب‌ها در آب بیشتر مشاهده خواهد شد و دلیل علمی آن وجود ممبران در مرحله چهارم است که بخش عمده‌ای از حباب‌های ساطع شده از فیلتر مرحله دوم به خروجی فاضلاب توسط ممبران صورت می‌پذیرند

جمع بندی

شرکت فرآیند آب پارس (FAP) با سال‌ها تجربه در زمینه تصفیه آب و ارائه فیلترهای کربنی با کیفیت، یکی از بهترین گزینه‌ها برای خرید دستگاه‌های تصفیه آب و فیلترهای کربنی و ممبرین است. با استفاده از محصولات این شرکت، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که آب مصرفی شما دارای طعمی گوارا و با pH مناسب خواهد بود.

اشتراک گذاری

WhatsApp
Twitter
LinkedIn
Telegram
پیمایش به بالا